e-비즈니스

온라인 여행사 동향 (source: eMarketer)

김덕현 2005. 8. 20. 11:10

기업-소비자간 (B2C) 전자상거래에서 가전, 의류 등과 함께 큰 비중을 차지하고 있는 온라인 여행 상품의 판매액이 국내는 물론 전 세계적으로 증가하고 있는 추세이다. 

 

eMarketer의 아래 기사는 미국, 유럽의 온라인 여행업에 대한 다음과 같은 동향을 소개하고 있다. 

- 미국의 온라인 여행 판매액은 2003년에 21% (전년 대비), 2004년에 25%, 2005년에 30% 등으로 큰 폭의 성장을 계속하고 있다. 

- 미국 내 온라인 여행사의 매출액은 2005년에 19% 증가되어 277억불에 이르고 있는데 이는 여행사 전체 매출액 (즉, 온/오프 포함)의 30%에 해당되는 규모이다. 

- 미국 내 온라인 여행사의 시장 점유율은 1위가 Expedia (44%), 2위가 Travelocity (23%), 3위가 Orbitz (19%) 등으로 조사되었다.  

- 유럽의 경우 유럽 내 인터넷 사용자 1억 5천 3백만 명의 57.2%에 해당하는 8천 7백만 명이 온라인 여행 사이트를 방문한 것으로 나타났는데 사이트 방문객 수 측면에서 보면 Expedia Travel, Viamichelin.com, TUI Group 등이 상위에 rank 되어 있다. 

- 미국 내에서 시장 점유율 2위인 Travelocity는 유럽에서는 아직 10위권 밖에 있지만 계속 상승세를 타고 있다. 

 

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Travelocity Gains Altitude

 

Published: August 19, 2005

(After August 27, 2005, this article will only be available to eStat Database subscribers.)

Expedia is still ahead of the pack when it comes to online travel bookings, but Travelocity is gaining ground, according to Merrill Lynch.

Merrill projects that online travel agency revenues will rise 19% in 2005, reaching $27.7 billion. online travel sales are winning a larger share of the overall travel market, accounting for nearly 30% of the total this year, up from 25% in 2004 and 21% in 2003.

Expedia is the clear leader in the marketplace. Travelocity and Orbitz are bunched closely in second and third place. But Travelocity may be pulling away from Orbitz — by Merrill Lynch's estimates, Travelocity's share of bookings will increase by 2 percentage points this year.

Although some sites are clearly more popular than others in terms of bookings and audience, it's also clear that many online travel buyers visit more than one site to find the best deal. A Feedback Research study conducted in August 2005 found that over 60% of users who visited Hotwire also visited Orbitz, Expedia and Travelocity.

Travelocity still has a ways to go in the more fractured and competitive European market, where it is not among the top 10 travel sites (including travel provider sites), according to comScore Media Metrix. Merrill Lynch estimates that European online travel agency booking will grow 49% this year.

eMarketer's Travel Agencies online report explores this sector in more detail — learn more on eMarketer's Web site.