유비쿼터스 경영

RFID Rush (eMarketer)

김덕현 2005. 8. 27. 11:38

 eMarketer의 2005년 8월 26일자 아래 기사에 의하면 미국에서는 최근 RFID의 적용이 크게 확산되고 있다고 한다. 그 주요 내용은 다음과 같다.

 

o Frost & Sullivan사와 Computing Technology Industry Association이 북미의 510개 기업을 대상으로 조사한 바에 의하면 50% 이상의 기업체가 RFID 기술을 검토하거나 시험적용 또는 전면 적용하고 있는 것으로 나타났다.

o RFID 기술을 많이 활용하고 있는 산업은 자동차 산업 (59%), 소비재 산업 (58%), 수송/물류 산업 (58%) 등인 것으로 나타났다.

 

o RFID 기술의 가장 큰 가치는 (개체의 인식을 통해) 추적성을 높일 수 있다는 점인데 A.T. Kearney사의 조사에 의하면 RFID는 기업에 다음과 같은 효과를 주는 것으로 나타났다.

   - 재고 감소 31%, 재고 부족 방지 30%

   - 리드 타임 (즉, 조달, 판매, 생산 등 소요시간)의 변동성 감소 17%

   - 공장 가동시간 증대 16%

   - 노동력 및 인건비 감소 3%

   - 콘테이너의 보안성 향상 2%, 콘테이너 분실 방지 1%

 

o RFID 기술은 아직까지 많은 산업/기업에 확산되지 않고 있는데 미국 국방부, 식품의약청 (Food and Drug Administration) 등 정부기관이나 Wal-Mart 같은 대기업의 압력에 의해 적용하고 있는 기업도 많은 상태이다. 예를 들면, 월마트에 납품하는 소비재 업체의 46%, 식음료 업체의 34%, 섬유/의류 제조업체의 24%가 RFID를 적용하고 있다. 이들 기업의 50% 이상은 콘테이너에 RFID를 부착하는 방식을 적용하고 있다.

 

o RFID의 확산은 아직도 시간이 걸릴 것으로 예상되는데 조사 대상 기업의 35%만이 2년 이내에, 나머지 65%는 2~4년 후에 RFID의 시범 적용을 계획하고 있는 것으로 나타났다.

 

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Published: August 26, 2005
(After September 03, 2005, this article will only be available to eStat Database subscribers.)

A recent study by Frost & Sullivan and the Computing Technology Industry Association found that over 50% of the 510 North American companies it surveyed are evaluating, pilot testing, implementing or currently using RFID technology.

There are a variety of factors driving implementation, and some industries are further along than others. Leading the pack is the automotive industry, followed closely by the consumer goods and transportation and logistics sectors.

One major factor in the drive towards RFID is the advantage it offers over older tracking technology in supply chain management. Companies that have implemented RFID cite reduced inventories and reduced out-of-stocks as two of the most prominent rewards of RFID tracking, according to a recent A.T. Kearney study.

But many businesses are hesitant to make the switch, and as a result, pressure has come from the outside. David Sommer, vice president of electronic commerce for the Computing Technology Industry Association, explains: "Much of the RFID adoption in North America is being driven by mandates and directives from key organizations, including the U.S. Department of Defense, the Food and Drug Administration and Wal-Mart." Fully 46% of the consumer goods manufacturers surveyed have implemented a RFID solution because of mandates from Wal-Mart, along with 34% of food and beverage makers and 24% of textile and apparel manufacturers. The result among many of the pressured companies has been "slap-and-ship" implementation, where RFID tags are simply attached to shipping containers rather than more fully integrated into the overall process. Over one-half of businesses in the consumer goods, food and beverage, and textiles and apparel market use "slap-and-ship."

On the other hand, industries like banking and finance, information technology, and transportation and logistics are integrating RFID more fully with their business methods.

The slap-and-switch solution helps companies meet standards for RFID faster, but many would rather take longer to maintain the most cost efficient path. only 35% of US companies surveyed by A.T. Kearney feel that bringing in a RFID system in less than two years is ideal, while 65% prefer two to four years for such a process (and this is just the time taken to reach a pilot test).

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