e-비즈니스

미국의 인터넷 뱅킹 동향 (eMarketer)

김덕현 2005. 9. 27. 10:33

인터넷 뱅킹은 e-비즈니스의 여러 가지 응용 분야 중에서 상대적으로 짧은 시간 안에 확산된 분야이다. 특히, 우리나라는 초고속 통신망을 포함한 우수한 정보통신 인프라에 힘입어서 미국을 포함한 선진국보다도 더 빠르고 안정적인 서비스를 제공하는 단계에 들어 서 있다. 다만, 우리나라 경우 2003년 말 이후, 미국 경우도 2004년 이후 인터넷 뱅킹 이용 고객 수의 증가가 정체 수준을 보이고 있는데 그 원인에 대한 분석과 대책 마련이 필요하다.

 

아래에 최근 eMarketer가 소개한 미국의 인터넷 뱅킹에 대한 조사 결과를 통해 그 답을 구할 수 있을 것이다.

 

o 미국의 성인들을 대상으로 조사한 인터넷 뱅킹 이용 형태 (2005년)

   ;  잔고 조회 (8.2%), 지불/결제 (5.1%), 금융자산 관리 (4.3%), 자금이체 (3.1%)

 

o 온라인 뱅킹 이용자 비율: 전체 고객의 39% (2005년 8월 현재)

 

o 인터넷 뱅킹이 확산되지 않는 가장 큰 이유

   ; 일반인들의 70~80%가 개인정보 유출 (예: phishing, 은행이 제3자에게 개인정보 판매)에 대한 우려를 갖고 있음

 

o 고객들이 응답한 인터넷 뱅킹 이용율 향상 방안

   - 은행이 나의 개인정보를 제3자에게 판매하지 않는다는 것을 확신할 수 있어야 한다. (87%)

   - 핵커가 나의 개인정보를 훔쳐 갈 수 없다는 것이 보장되어야 한다. (83%)

   - 필요 시 상담원과 쉽게 연결될 수 있어야 한다. (71%)

   - 내가 좀 더 빠른 인터넷 망을 사용할 수 있다면.. (53%)

   - 인터넷 뱅킹에서 제공하는 메뉴 간의 이동이 쉬워야 한다. (52%)

 

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Online Banking Report Card

 

Published: September 26, 2005

An annual survey of online banking customers finds good news and bad for the industry. Security concerns continue to be a major issue.

The good news for banks is that, among consumers who bank online, usage is up. According to Ipsos Insight's annual survey of online banking customers, respondents reported more frequent balance inquiries and other online banking activities.

But security worries, fears of identity loss and phishing are having an adverse effect on the growth of online banking. After years of dramatic growth in online banking penetration, the percentage of Americans who conduct personal banking activities online remained virtually unchanged at 39% for the 12-month period ending August 2005.

Banks are failing to convince new customers that online banking is safe, and many current users are concerned. The survey found:

  • 83% of survey respondents who conduct their personal banking online reported concerns over protecting their personal information from theft
  • 73% of people said personal information theft is a deterrent for them to use online banking
  • 72% of respondents said the issue of banks selling their personal information to third parties was extremely or very important

"The industry needs to convey that they are, in fact, addressing the fundamental issues of personal information protection and theft associated with online banking because the public's misperception is what's deterring growth," said Doug Cottings of Ipsos Insight's Financial Services Division. "There are specific ways companies can make online banking a better experience, beginning with assuring customers that their information won't be sold to third parties."

"Banks' best option for growing business is deepening existing customer relationships since they are already aware of and experiencing the convenience of online banking," said Mr. Cottings.

Still, customer fears must be overcome, although walking the line between convenience and control may not be easy for online banks to achieve.

"Among 18 to 34-year-olds, there's the suspicion of banks being too much like Big Brother watching, whereas the older groups don't think banks are doing enough," said Mr. Cottings. "With only 39% of Americans using online banking, there is tremendous market potential for banks that can allay customers' fears."